torsdag 1 mars 2007

Cantervillespöket

Ni vet hur vissa filmer kan ge starka intryck på en som barn och sedan vägrar släppa taget. Den enda film jag någonsin gråtit framför är (tro det eller ej) Spielbergs ET. Det var i någon av slutscenerna, den då han håller på att dö om jag inte minns fel. Hur som helst, det är inte ET som jag tänkt skriva om, utan en film som verkligen hängt med sen jag var någonstans i sexårsåldern, då jag såg den för första gången. Filmen är en 15 minuter lång otroligt otäck och samtidigt vansinnigt rolig tecknad version av Spöket på Canterville. Jag gissar att den är gjord någon gång mellan slutet av 70-talet och början av 80-talet och är ursprungligen från antingen Storbrittanien eller USA. Den svenska dubbningen är fullkomligt underbar och nästan teatralisk.
Det mystiska kring filmen är att ingen som jag visat den för har någon aning om vem som gjort den, var den kommer ifrån, när den är gjord och var man skulle kunna få reda på mer. Det enda exemplar jag fått nys om är den som jag äger på ett inspelningsbart vhsband (egentligen "lånad" av en barndoms"vän" som jag har "tappat kontakten med"), och den är inspelad från ett mycket tidigt bolibompa-avsnitt.
Jag är nu i arbete med att överföra den här dyrbara filmen på dvd, och försöka få upp den på internet och se om någon kan hjälpa mig att identifiera filmens ursprung. Jag får en så länge vara lycklig över den fortfarande finns, att någon vuxen inte spelade över kassetten med dallasavsnitt eller nåt. Jag har vid det här laget sett Spöket på Canterville så pass många gånger att jag nog kan framföra hela filmen i monologform.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tja

Minns och letar också efter en animerad version av Canterville spöket. Söker vi månne samma film? Den var animerad i så kallad cut-out stil och innehöl otroligt bra svensk dubbning.

"Jag undrar om spöken kan ha mardrömmar. Det kanske är det jag har."

"Det vetenskapliga namnet är ektoplasmisk fantom"

Är några jag minns. Låt höra om och när filmen finns för hemladdning och tack för att du gör vad du gör!

Ordnungswidrig sa...

"Nu är han bara en plasmatisk fantom som inte bryr sig om nåt"
Ja! Det är precis den filmen!
Jag jobbar fortfarande på att hitta någon som har prylarna som behövs till att föra över vhs till datorn. När det är gjort låter jag dig veta.

Anonym sa...

Självmords-skelettet... Darra och skaka... den vackra trädgården... otroligt bra film. Det lustiga är att en vhs kopia av filmen (inspelad från SVT långt innan TV4 började sändas) ligger någonstans i en garderob hos pappa i Sverige. Tyvärr sitter jag i storbritannien nu men det ironiska i situationen är att jag har tillgång till all möjlig filmutrustning här.

Försöker jobba ihop pengar för att åka till hemlandet om en månad eller så. Hinner jag först med digital kopia postar jag här igen. Tills dess - lycka till!

PS. Minns för övrigt att för- och eftertexter mysteriskt nog uteblivit från inspelningen...

Anonym sa...

Kom helt plötsligt att tänka på just den filmen.
Letade runt på internet om lite information men hittade inget annat en denna blogg.
Det är exakt den kort filmen jag letar efter.