måndag 26 februari 2007

Kleptotanter har också känslor

Klockan 04:00 kan man varje natt, eller nästan varje natt iaf, bevittna en märklig upplevelse om man befinner sig vid ett av Uppsalas nationsstråk S:t Larsgatan. Ackompanjerat av domkyrkans klockor ljuder fasansfulla vrål genom den öde universitetsparken. Skriken byts mot galet skrattande som hörs väl på 100 meters avstånd. I nationskretsar kallas hon för kleptotanten, en kvinna som på kvällarna samlar på sig tomburkar och rycker i dörrarna på nationer i hopp om att få komma in och sno något, därav öknamnet.
Det sägs att hon en gång i tiden var medlem i Smålands nation, och att hon blivit åtalad för misshandel av Stockholms nations 3Q, och att hon dricker slattar ur de burkar hon plockar, &c. Det sägs en hel del om henne med andra ord.
En föredetta köksmästare på Smålands, T-E, numera arkivarie tycker om att berätta historier, särskilt historier med anknytning till nationen. Jag satt med T-E efter en arbetsdag och pölade (personalöl tror jag det står för) och fick berättat hur kleptotanten för flera år sedan var nära på att ta sig in på nationen. De dåvarande klubbverkarna vred om nyckeln i huvudentren med kleptotanten alldeles utanför redo att börja rycka, öga mot öga med endast glaset mellan dem. Dörren är numera döpt till kleptodörren.
Efter en fredagspöl ett par veckor senare bestämde jag mig för att ta mig en titt och se med egna ögon. Jag och två vänner från nationen begav oss ut i kylan när klockan närmade sig 04:00. En kvinna med fulla burkkassar i lång rock och svart stripigt hår dök upp på Smålandsgården och började rycka i dörrarna. Jag frågade henne vad klockan var i hopp om att få prata med henne. Hon svarade artigt "runt halv fem skulle jag tro", och begav sig sedan hastigt genom universitetsparken. Där började hon schizofrent vråla och skratta.
Jag har även fått höra att hon en gång varit doktorand, och att hon har man och barn, som antagligen lever i förnekelse. Detta har jag nyligen sorgligt nog fått bekräftat från annat håll att det stämmer. Det är hemskt att tänka hur det kan slå om för en person på ett sånt sätt.
Om inte annat så ger hon oss klubbverkare en morot att låsa nationen ordentligt om nätterna, och det måste man ju tacka henne för.

2 kommentarer:

P sa...

Hörru Tom-Tom, första tipset för en lyckad blog: uppdatera ofta ;)

Anonym sa...

varfor inte:)