söndag 25 februari 2007

Ämbetsmannakonferens

Hela helgen har jag varit på en ämbetsmannakonferens för Smålands nation, vilket för en utomstående kan låta mäkta seriöst. Det som väl är seriöst avverkas på tre till fyra timmar där man diskuterar nationens framtid och eventuella förändringar. Resten av tiden är fest.
Tillställningen hölls vid Järlåsa bygdegård, komplett med dansbana och hyrbastu på hjul. Helgen kan med andra ord inte bli annat än kul. På fredagen då vi anlände var det sängdags relativt tidigt för min del. Natten innan hade nämligen av oanade förevändningar endast skänkt mig en timmes sömn. (Vilket med säkerhet gav min körskolelärare svettiga händer då jag körde ännu sämre än i vanliga fall under lektionen på fredagsmorgonen.)
På den sedvanliga sittningen under lördagskvällen bjöds det generöst med spirituosa då var årgång av klubbverk som närvarade bjöd på varsin runda. Det bjöds även på halvt improviserade spex som alla associerade till ting och företeelser som Snerikes torsdagskö, den orrenoverade gasktoan och stiftelsen smålandsgårdens vice värd Styrbjörn.
Jag överträffade mig själv i en tävling som gick ut på att med munnen ta upp en kartongskiva från golvet utan att ha händer och knän i backen. (Pröva, det är svårt!). Kartongleken resulterade i mycket smärta dagen efter hos de som glömt stretcha innanlåren. Kan ju knappast ha varit kalas för de som behövt utstå både träningsvärk och baksmälla på morgonkvisten.
Kvällen framtvingade även nakenchocker från Smålands nations köksmästare, vilket när jag tänker på det inte längre kan kallas för chock eftersom det snarare blivit en norm. Jag har länge undrat om de övriga nationerna är lika frekventa i de naturistiska utsvävningarna som Smålands tycks vara. Smålands kan man säga har en tradition av nakenhet som inte kan överträffas, exempel på detta är natten till den andra maj då klubbverket springer ett ärevarv kring kvarteret i bara mässingen. Klubbverket har då arbetat sig igenom det inferno som kallas sista april/första maj, där man kort sagt arbetar tre dygn i sträck, med drygt åtta timmars sömn om man har tur. Det är vad de gamla nationsrävarna kallar klubbverkarnas eldprov, och varför de "riktiga" klubbverkarna tar sitt ämbete på vårterminen.

Inga kommentarer: