söndag 25 februari 2007

Mat på TV

Finns det något bättre än kockar som blir mobbade i tv? Jag tänker bestämt på programmet "Elake kocken" där Chef Gordon Ramsay systematiskt förtrycker de stackars underkockarna. Jag anar att mycket av Ramsays raseri och taskiga kommentarer redan i förväg är nedskrivet i ett manus. Jag har svårt att tänka mig att ens han av ren spontanitet skulle trycka upp en överkryddad kyckling i ansiktet på den ansvarige kocken. Men ack, så kul det ändå är! "Would you seriously go ahead n' serve this shit!? Are you serious!? Fuckin' hell!"
Den enda gången jag har sett den mannen imponerad var i ett avsnitt då restaurangens hovmästare ställde sig och flamberade mat framför ögonen på gästerna, istället för att sköta sitt egentliga jobb. Jaha, Chef Ramsey vet väl bäst antar jag, han får oss i alla fall att tro det.

En annan tv-personlighet som jag bekantat mig med på sistone är vår alldeles egen Per Moberg i "Vad blir det för mat?".(Du vet, han som spelade Viggo i Rederiet). Jag var bombsäker på att det var ett skämt första gången jag såg programmet. Moberg saknar all den karisma och charm som en tv-kock vanligtvis har, dessutom ser han lika elak ut som en kåkfarare.
Upplägget av programet ser ut som sådant att Moberg köper råvaror, åker hem till sin natursköna villa, tillagar maten och bjuder sina vänner; som Jamie Oliver med andra ord. Under programmets gång märker man hur Moberg mer och mer tappar fokus och entusiasm för det han håller på med, och bitterheten börjar sakta lysa igenom. Som den gången då han skulle laga sin egen garam masala. Han köper alla tiotal kryddor i en saluhall för att sedan stå i en timme med en mortel för att mala, rosta och åter mala dessa. Svetten rinner och skjortan blir skitigare, man ser hur han mitt i processen börjar ångra att han inte bara köpte en färdig garam masala! Efter att med yxa delat på några kycklingar utomhus på sin vedkubbe(!), så vill han helt plötligt inte ha en indisk rätt utan börjar blanda ner sydafrikansk mango chutney och en massa liter grädde i grytan. Mango Chutney är ju inte indiskt, tänker Moberg, men det skiter ju han i och förklarar grovt för tittarna att det är helt ok att blanda österländskt, afrikanskt och sörmländskt så länge det smakar bra.
Kanal 4+ på torsdagskvällar.





Inga kommentarer: