måndag 5 november 2007

Inspektorsskiftesbalen


Den intensiva helgen är över och jag känner mig fantastiskt nöjd med min prestation. Balen gick som smort tack vare flitigt jobb från klubbverkarna och köksmästarinnan. Gästerna på honnören varav de flesta tillhörde uppsalasocieteten verkade alla nöjda. Det var en riktig fröjd för ögat att se klubbverket strukturerat och estetiskt tåga in med mat och dryck. Bänkningen skedde klockan 18:00, då hade jag arbetat sedan 08:30, och visste att det skulle dröja ytterligare tretton timmar innan personalsexan kunde dra igång. Trots detta känner man sig inte slut, det är underligt.


Övriga anektoter:
* Den nye inspektorn var rätt festlig när allt kommer omkring, så jag tar tillbaka det jag tidigare skrev om honom.
* Ärkebiskopen var bufflig och otrevlig i entrén. Det var inte så kristligt av honom att tränga sig före i kön.
* En av gästerna på honnörsbordet var allergisk mot bensoesyra, som finns i stort sett allt konserveringsmedel. Vi råkade klanta till det genom att av misstag marinera hans hjortstek i lingon (hög halt bensoesyra). Plan ett var att spola av köttet med vatten och hoppas att han inte dör. Den planen kändes inte speciellt hållbar, så vi fick panikhandla en bit älgkött.
* Vi fick även panikhandla 140 ägg.


Efter sittingen så röjdes det i den stora festsalen för att göra plats för styrdans. Bandet som spelade var arroganta och otrevliga. Jag har ingen aning om varför, men de betedde sig som de hade pinnar upp i arslet allihop. Får man 8500 för att spela i en och en halv timme så tycker jag man åtminstone kan vara tillmötesgående mot serveringspersonalen.
Klockan 02:00 efter dansen var det dags för sittande sexa för de som suttit med på balen plus ytterligare gäster utifrån. Sittande sexa betyder att man efter en fyrarätters middag med ofantligt stora mängder alkohol dukar upp för ännu mer mat och sprit. En slags avslutande grisfest skulle man kunna säga. Det är så det brukar gå till på Smålands, och jag tror inte det är något som förekommer på andra nationer.
Jag blev tvungen att sätta drickstopp för vår förste kurator, vilket han inte tyckte om, men jag stod på mig.

Efter allt städ kunde vi äntligen sätta igång vår egen personalsexa. Det dröjde inte länge innan alla var uppe i varv av maten och spriten. Det var inte nådigt så mycket dricka vi hade att dela mellan elva personer: tre flaskor snaps, femtio öl, tio cider och sex flaskor vin.


Diskbackspulka i trapphallen


Klockan är 11:00, och vi var nyss på jakt efter lunch på Göteborgs. Det enda drickat som återstod efter vår sexa var runt tio flaskor öl.

Inga kommentarer: