måndag 19 november 2007

Bravader i Lund

Efter en helg i Lund kan jag konstatera att Uppsalas nationer på många sätt är bättre än dem i Lund. Af-borgen i all ära, men Lunds nationsbyggnader ser ut som lägenhetshus och gamla nedlagda fritidsgårdar. Smålands vännation Blekingska låg väldigt avsides, ungefär tjugo minuters vandring från centrum. På fredagen blev Smålandsdelegationen inkvarterad hos ämbetsmän på Blekingskas nationsboende. Själv våldgästade jag min gode vän Gordan som sedan gav mig en sightseeing för att se det viktigaste: Domkyrkan och självklart Dick Harrisons lägenhet.


På lördagen var det för-fördrink klockan halv fyra på Blekingska nationen, där minglade vi runt ett tag bland lundabor och gäster från York och Åbo.
Det bjöds på god mat och mycket sång under balen. Natten var ung och plötsligt var klockan sex på morgonen och dags för traditionell sillfrukost tillbaka på Blekingska. Klockan tio kände jag kroppen vägrade vara vaken mycket längre och jag tog en buss hem till Gordan där jag somnade i fracken. En resa som för övrigt var en enda stor minneslucka för mig. Lund bjöd på en riktigt lyckad helg vill jag påstå.

1 kommentar:

Anonym sa...

Blekingska är ju väldigt underlig och avsides. De andra är ju betydligt bättre. Östgöta nation är väldigt trevlig lördagkvällar. Och realtivt fin byggnad!