fredag 15 juni 2007

Pyramidspel

Häromdagen blev jag nästan lurad att bli medlem i ett sånt här pyramidspelsföretag. Eller pyramidspel var det inte, snarare pyramidförsäljning, en lurigare variant som inte går att sätta dit eftersom det är juridiskt vattentätt. Företaget heter Amway, kort för the american way, och är ett globalt företag som går ut på att försäljare värvas och får i uppdrag både att själva sälja företagets produkter samtidigt som de också värvar nya försäljare. Det leder till att rekryteringen blir det centrala medan den faktiska försäljningen hamnar i skymundan. Jag blev lockad av en vän till ett föreläsningstillfälle under namnet "en ny ekonomisk teori". Där fick jag tillsammans med en handfull andra personer höra om denna fantastiska möjlighet som alla ännu inte hade upptäckt. Man använde ett mycket värdeladdat språk såsom "cashflow", "familjen på network 21" och hur man blir en "IBO" (independant business owner) som tjänar pengar på sin egen konsumtion. Det upprepades hur en vinnare tänker, och förlorarna var de som arbetade och slet för sin knappa inkomst. Det är otroligt så okritisk man blir när man sitter där och lyssnar på de nästan frikyrkligt trevliga föreläsarna. De visste precis vad de skulle säga och vilka knappar de skulle trycka på. De var väldigt övertalande när de beskrev sina produkter som de påstod vara krav- och fairtrademärkta. Jag kontaktade rättvisemärkt AB som sa att varken svenska eller amerikanska amway var licenstagare hos dem, inte heller kunde de hitta eventuell försäljning av sådana produkter på hemsidorna.
Jag hittade även det här avslöjande reportaget, där en en person med gömd kamera infiltrerar företagets "motivationsmöten". Janne Josefsson hade inte kunnat göra det bättre.
Amway, även kallad Quixtar, har funnits i Sverige sedan 1999 och är därmed fortfarande ungt. I USA grundades företaget på 70-talet, anledningen till att den har överlevt är just att den expanderat globalt. Andra liknande företag är Nature`s Own, ACN Telecom och Herbalife. Jag passar på att utföra en varning till alla som läser detta. Var alltid kritiska och kolla upp information om företaget från andra håll än företaget självt! Det kan hända vem som helst som av någon anledning inte ifrågasätter. Jag borde jobba på att dra ut min vän som sugits in i Amway. Det är inte det lättaste att berätta för någon som är redan är inne i sekten.

5 kommentarer:

IBOFB sa...

Right, if I understood your swedish correctly, one of your sources for your views is an american TV program that looked at one small meeting (there's around a million Amway/Quixtar IBOs in the US) of just one group (there's dozens and dozens) that work with the Amway opportunity.

That has what exactly to do with Network 21 and Amway in Sweden?

Your other source was a news article that has so many falsehoods and misunderstandings its absurd. It quoted self-described self-promoting experts who actually have no clue how MLM works, and then rail against it as if it works the way they think it does! Absurd.

Now, perhaps it was poorly explained to you, but you do NOT earn money simply "on your own consumption". That's obviously ridiculous. You only make money through wholesale and retail sales of the many award winning products from Amway.

Amway doesn't have Krav mark, no - but one reason for that is that the Krav mark is of such a low standard. Do you realize washing powders in Sweden can get the Krav mark even if their chock full of phosphates, an environmental killer?

Amway won an award from the UN in north America in the 70s for their environmental commitment. Their first product in '59 was one of the worlds first organic cleaning product. They took CFC out of their products years before it became fashionable. Heck, nearly a third of the world headquarters in the US is a "certified wildlife habitat". And the world headquarters are BIG - we're talking the 25th largest private company in the United States. Owned by billionaires, one of whom was a pallbearer and guest of honour at the recent funeral of US President Gerald Ford.

I absolutely agree with you that you should do your own research, but don't stop until it's done properly, and you've asked people who actually know what they're talking about. There's idiots that work with Amway - heck, with over 4 million "active" independent business owners around the world, it would be pretty shocking if there wasn't, wouldn't it?

Check out the truth about amway for some real info, in particular the Facts and Myths section.

And make sure you check out this video on youtube. it's a bit old and cheesy, but the name says it all - Respected people, Respect Amway. Video Quotes from Microsoft, the UN, US Chamber of Commerce and more.

It's not a pyramid game, indeed it's nothing like it. It works exactly like other businesses. The greater your volumes, the cheaper per unit price you get, and you make profit by on-selling the products to others at a markup. Those who work hard and generate the most volume make the most money. That's normal business. That's Amway.

Most people aren't interested in our business opportunity, and that's fine, but be a true friend and be supportive of his decisions to pursue a great business opportunity, don't try to draw him out of something simply because you don't understand how it works.

The Truth About Amway

all the best.

P sa...

Jag väntar med spänning på din reaktion på kommentaren, kikar in lite varje dag o kollar.. men det får väl bli när du kommer hem :)
Nu är jag hos förädlrarna i Stoclholm (fast ensam för dm är bortresta), men min mobil råkade visst bli kvar i Uppsala. Så vill du nåt är det msn eller mail som gäller, aight? :p

Anonym sa...

To "Amway and Quixtar...":
Just wanted to remind you of the importance of proper research and sticking to true facts...The Swedish Krav mark is used to certify products from agriculture and aquaculture and by no means washing powders. Guess you're mixing it up with something else.

Anonym sa...

Okunskap föder okunskap..rykten och förtal sprider rykten och förtal..hets mot folkgrupp är förbjudet och straffbart.

Jag jobbar med nätverksmarknadsföring och lever endast på det..är mitt företag och ingen hobbyverksamhet..i vilket företag som helst så måste man jobba för att tjäna pengar.

Många gnäller över priserna men springer gärna och köper snus och cigaretter och förgiftar sig själva för 1200-1500 kr /månaden sen toppar det hela med några hundra till på öl,cider och tillför lite mer gift till kroppen med ett leende på läpparna..till råga på allt så gynnar många Pyramidspelsjätten Svenska staten med flera miljoner varje vecka genom spel på v75..lotto..tips..odds..trisslotter..poker m.m.m. Hur många av alla dessa miljoner som dras in av spelarna går tillbaka i form av vinst?? Inte mycket.

Jag har min egna ”trissvinst” varje månad genom mitt företag. Alla gör sina val här i livet och får även de resultat som blir efter valen.
Jag har ingen hutlös månadshyra för en butik..jag röker/snusar inte.(dumt förstöra kroppen) Jag dricker inte sprit,öl,vin och cider..(som sagt förgiftar inte min kropp) Jag gynnar inte staten och deras ”spel”.

Jag lever det liv jag vill ha och vill inte höra en massa skitsnack om det..många av oss som jobbar med nätverksmarknadsföring,mlm och franchise börjar bli trötta på alla ”bullshitare”

Så vad är det för fel på er gnäll häckar?? svenska avundjukan eller vad?

Tex Cambridgekuren har hjälpt många människor gå ned i vikt..Oriflame har bra produkter..Tupperware är plastens RR..Mc Donalds smakar bra även Max..jag har köpt mobil på Phonehouse ingen annan som gjort det?? Ikea..Ica..Coop..Hemköp..Willys m.m är butikskedjor

Mitt företag är också en kedja,men med mest enmansföretag.

Angelica

Ordnungswidrig sa...

Hej Angelica.

Jag gissar att du jobbar för Amway och det är därför du är upprörd. För det första blir jag ställd över hur mycket energi du är tvungen att lägga ner för att försvara ditt "enmansföretag". Om det nu är en så bra kedja varför tillägnas endast tio minuter av en timme till att presentera Amways produkter under era värvningsmöten? Och snälla, jämför inte ikea, ica och hemköp med pyramidförsäljning som Amway. Om du inte kan se skillnaden mellan dessa företag så borde du titta närmare. Jag har listat ett par kognitiva processer som gör att vanligt folk går på Amways och andra pyramidförsäljningsföretags idé. Normala företag behöver inte utnyttja människor på detta sätt för att sälja sina idéer/produkter:

1.Håglöshet - Folk är trötta av förvärvsarbete och Amway erbjuder implicita lockelser om ett liv utan slit.

2.Kognitiva schemata - Man strävar efter att få materiella tillgångar. Amway lovar en det.

3.Social loafing - Andra får arbeta för mig så slipper jag. Härligt!

4.Availability bias (irrationalitet) - Vi missbedömer sannolikheter. Vi fattar inte att en kedja högst sannolikt bryts efter två steg (enkel matematik)

5.Reciprocity - Om man blir värvad av någon jag gillar så blir det hela svårare att se klart.

6.Förstärkning - Nätverket är socialt belönande.

7.Normbildning - Möten etablerar en gemensam "ge inte upp"-norm som motiverar.

8.Disconfirmation bias - Man lägger endast märke till information som talar för idén.

9.Kognitiv dissonans - Svårt att kritisera en verksamhet man slitit så mkt för. samma princip som ligger bakom stockholmssyndrom etc.

10.Selektiv information - Oändligt med framgångshistorier hamnar i rampljuset. Människorna som berättar ljuger antagligen inte eftersom de är högst uppe på pyramiden. Där du själv aldrig kommer hamna, eftersom de ovanför alltid kommer vara rikare än du.

11.Intern attribuering - Vid motgång uppmanas man att försöka mer och inte ge upp. Du behöver bara ge lite till så kommer pengarna snart!

Ett tips är att låta bli att skylla på folks avundsjuka eller moralisera över droger, vilket är totalt irrelevant för diskussionen. Håll dig till fakta och presentera något som försvarar ditt företag på ett vettigt sätt i stället.

/Tom