fredag 21 december 2007

God jul!

Varför är folk såna ägg? ICA luthagens livs har på senare tid byggt ut och fruktavdelningen, där jag extrajobbar, har blivit gigantiskt jämfört med innan. Nu finns det svängrum för både personalen och julhandlande pensioner med permobiler och gud vet vad. Innan har man behövt ursäkta sig för den trängsel som uppstod när man försökte få plats bland alla andra mitt i en fredagsrusning.
Nu när lokalen har blivit stor och fin så tycker man att folk borde klaga mindre, men nej då! Det är som om människor nu fått mer ork och lust att stå kvar och tjafsa ännu mer än tidigare. Det kom fram en man och klagade på sharonfrukterna som var för mjuka. Istället för att fråga om det finns fler frukter på lagret så måste han börja störa sig och få mig att se ut som en idiot. Han kläcker ur sig: "Vet du nåt om frukt? Det vet jag" osv. Jag säger till honom att jag genast ska hämta ut flera och börjar plocka ihop de gamla för att slänga dem. Då ställer mannen sig bredvid mig och frågar varför jag inte kasserar dem, för att få mig att se ännu dumare ut. Sen tar han upp en sharonfrukt och kastar genast tillbaka den ner i lådan för att på något sätt förtydliga att frukten är dålig, som om jag hade missat det när han påpekade det första gången!
Det värsta är när människor kommer och ger en dålig frukt direkt i handen för att demonstrera att de inte är nöjda med ens jobb. Tror folk på allvar att vi som jobbar hinner titta igenom varenda kartong med körsbärstomater, eller varenda jävla äpple vi lägger ut? Tro det eller ej, men ibland missar man en dålig frukt eller två.

Min tilltro till den däggdjursavart som kallas människan minskar gradvis när jag jobbar på Smålands och får se alla fulla dryga människor som kommer dit. Här snackar vi om personer som inte har en aning om hur det är att jobba bakom baren på ett 04-släpp och som ännu inte greppat konceptet med nationerna. De är inte är professionella uteställen med betalda flaskjonglerande bartenders, ok?!
Varför ställer sig alla och trängs i samma bar, istället för att gå till en av de mindre barerna utan kö, där du kan få precis samma drycker för samma priser? "Oj titta, där står det en massa folk! Vi går dit och köar i en kvart för att få beställa!". Och varför är det alltid ett så stort projekt för en person att komma ihåg i vilken garderob denne lämnade in sin jacka?
Jag hoppas på att kunna ge tillfredställande svar på dessa till synes oväsentliga frågor när jag har klarat av mina fem år på psykologprogrammet.

Det är skönt att äntligen få luta sig tillbaka. Under julen har jag endast ett PM att skriva, annars ska jag ta det lugnt och umgås med min flickvän, något som jag på sistone inte har haft tid att göra till den grad som jag velat. God jul.

Inga kommentarer: