söndag 16 september 2007

Reccegask och långfil

Fredagen började sådär med en skål långfil till frukost, den norrländska filen med konsistens av gummi, svårätlig men kul att leka med. Jag fick höra från en kursare som är bodensare att den lagras tills att den får sin karaktäristiska form. Jag köpte långfil för första gången här om dagen och fick en smärre shock när jag öppnade den, och trodde att det var något fel när filen vägrade rinna ut trots att jag ivrigt skakade paketet. När jag väl hade fått ut en generös fast klick på min tallrik, så upptäckte jag snart att det var knepigt att hasta i sig filen, en dålig vana man har på vardagsmorgonar.
Duggaskrivningen kändes inte speciellt bra. Jag vill gärna skylla på långfilen, men det vore kanske inte så intelligent från min sida.
På kvällen var det förfest med kursare och ett par faddrar på triangeln. Det var en gemytlig stämning och jag upptäckte en brinnande Dylanentusiasm hos ett par personer i klassen. Diskussioner kring sing/songwriters blandades med ömsom historier. Jag är tacksam för att ha välsignats med en så härlig klass.

Vidare bar det av mot stan där nationerna öppnade för reccegasksläpp. Efter att ha varit på ÖG ett tag, bestämmer jag mig för att gå till Gbg för att få mig en redig Hooegaarden-fylla, och hälsa på smålands klubbverk som hade arbetat med göteborgarna under reccegasken. Jag som ännu inte fått i mig någon middag fick lyckan att få smita in i köket och smaka på lammköttet - på reccegask skall det serveras lammkött!
Jag upptäcker snart att de två klubbverken hatar varandra, något som nästan blivit utav en tradition. De hade lyckats komma på fel fot redan från starten då kommunikationen och samarbetet mellan dem havererade. Marcus och Johan späder på det hela genom att på skoj trotsa Gbg:s hovmästarinna som då tog skämten på fullaste allvar. Under sexan efter städningen så hade de två klubbverken satt sig på varsin ände av långbordet med de två tredjekuratorerna sittandes i mellan dem som ett par diplomater.
Kvällen slutade sent, och morgonen bjöd på en kalasbaksmälla. Hemma hos mig fanns endast tre saker att tillgå: kaffe, resorb och långfil.

1 kommentar:

P sa...

Fy faaen! Ser inte gott ut! *ryser*