tisdag 17 juni 2008

Den hemlagade Pho-soppan

Jag gav mig för andra gången på den ädla konsten att laga pho-soppa. Den första gången var för ett halvår sedan och resultatet blev inte bra. Denna gång gick mycket bättre efter att ha studerat ett par amatörvideos, "cooking with Kai", på youtube. Hela korridoren har i veckan luktat av pho-kryddning, vilket inte har varit till allas förtjusning. Mitt mål i sommar ska bli att förbättra buljongen. Jag borde åka till Paris och studera under Mister Long, vietnams motsvarighet till Gordon Ramsey, och komma tillbaka till Sverige som landets enda pho-gourmet. Jag är med i ett community på internet för personer som fastnat för pho.

Buljongen på märgben är det viktigaste i pho-soppan, själva stommen i maträtten. Viktiga kryddor är stjärnanis, nejlika och kanel.

Den ska koka så länge som möjligt. Många många timmar.

I soppan ska man ha de speciella risnudlarna, thaibasilika, inlagd lök, chili- och hoaisinsås. Det mesta kan köpas på Vaksala torg, Uppsalas china town.

Extra kryddning med basilikan, koriander och lime. Förrutom köttet ska man även ha krispiga böngroddar eller som i det här fallet sockerärtor.

Efter många timmar kunde soppan avnjutas i gott sällskap.

Inga kommentarer: